La línia del temps

TREBALLAR LES ETAPES DE LA HISTÒRIA A EDUCACIÓ PRIMÀRIA

La línia del temps o la periodització històrica és una convenció que ens ajuda a entendre l’ordre dels fets en el temps. Gairebé la majoria de nens i nenes aprenen a ordenar la història per etapes, des de la prehistòria fins a l’edat contemporània. En aquest aprenentatge, però, hem de tenir clares algunes coses i és que no totes les etapes duren el mateix ni la gent se’n va a dormir una nit a l’edat mitjana i l’endemà es lleva a l’edat moderna. És important que ajudem a l’alumnat a entendre que és una convenció i que la fem servir per ajudar-nos a organitzar bé el temps.

La meva línia del temps

De línies del temps en podem fer de molts tipus i podem començar del més simple: fer la línia del temps de la nostra vida. D’aquesta manera podem demanar a l’alumnat que porti fotografies o inclús objectes de quan eren petits i representin la seva línia del temps. Es pot fer al terra de l’aula, al pati de l’escola o en un full i amb el suport de l’ordinador. El mètode a seguir dependrà en cada cas del criteri del professorat i l’edat de l’alumnat.

Les etapes de la història

Un cop tenim clar què és una línia del temps i per a què serveix, podem aventurar-nos en les línies del temps aplicades a la història. En podem fer de moltes temàtiques; per començar podem agafar les grans etapes de la història i representar-les. És important que intentem sempre fer tangible el temps i per a fer-ho poden ajudar-nos les fotografies o els objectes. Per tant, podeu buscar imatges i objectes de diferents èpoques, per tal de situar-les en les vostres línies temporals.

Per construir la línia, podeu utilitzar diferents suports però si involucrem tot el cos serà molt més significatiu per l’alumnat. Sovint fem servir les pissarres però ens limiten molt l’espai i no ajuden a fer-nos una idea clara de les diferents durades. Nosaltres us proposem que la feu en un espai gran, les aules de psicomotricitat, els passadissos o els patis poden ser uns bons llocs. D’aquesta manera, la línia del temps s’estén per un espai 

molt més ampli i l’alumnat visualitza clarament la durada dels diferents períodes històrics.

Heu de decidir la mesura que assignareu per un període de cent anys i a partir d’aquí distribuir l’espai. Podem fer servir una corda on marcarem els diferents períodes calculant les proporcions i respectant les distàncies. A una escala més reduïda, podem fer servir una cinta mètrica.

Per l’alumnat més gran de primària, es poden crear línies temporals per internet. Es poden afegir imatges i vídeos d’un període seleccionat. O inclús, podem dividir l’aula per etapes històriques i demanar que cada grup faci la del seu període. Algunes eines per treballar la línia temporal digitalment són Timetoast, MyHistro, TimeGilder, Timerime, Capzles, Dipity.

Havent fet la línia més personal i la línia del temps de les etapes històriques, ara podem dedicar-nos a “jugar” i crear línies més específiques per períodes històrics més concrets.

Línies temàtiques: l’habitatge i el vestit

Les línies del temps poden explicar moltes coses. Hem de triar el tema que volem reflectir. Poden ser els fets històrics més rellevants de cada període o la manera de viure per exemple mostrant com han canviat les cases segons l’època. Us oferim les fotografies dels habitatges reproduïts a l’exposició permanent del museu per situar-los a la línia del temps.

Una altra possibilitat és jugar a estendre la roba. L’activitat proposa treballar la línia del temps a partir de la indumentària. Dividirem la classe en grups cadascun dels quals treballarà una etapa de la història. Cada grup dissenyarà “vestits” que puguin ser representatius de cada època, després de fer la recerca. La roba es podria dibuixar o bé retallar directament d’una tela. Si volem, sobre aquestes peces podem escriure els fets que caracteritzen cada etapa, més enllà del vestit. Després col·locarem una corda d’una punta a l’altra de la classe i, per ordre, estendrem la roba amb unes pinces creant així una línia del temps.

Compartiu els vostres treballs

Ens agradaria conèixer el resultat del vostre treball. Per això us proposem que el pengeu a la vostra web o a les xarxes de l’escola i el compartiu amb nosaltres.

I si veniu al museu...

Entre les activitats presencials al museu, tenim dues visites que treballen la línia del temps de la història a partir de dos eixos: l’habitatge i la tecnologia.

Informació pràctica

Nivell recomanat: Cicle mitjà i superior de Primària

Informació: Tel. 93 225 47 00 | mhc.serveiseducatius@gencat.cat