Dibuixos preparatoris dedicats a José Gallardo i a escenes quotidianes del camp.

Dibuixos preparatoris dedicats a José Gallardo i a escenes quotidianes del camp.
Conjunt de dibuixos en llapis sobre paper obra de Josep Subirats, on s’hi veuen representades diverses escenes quotidianes de la vida en un Camp de refugiats, entre altres qüestions. Així, per exemple, a l’anvers veiem una sèrie d’esbossos d’una escena on dos refugiats sembla que realitzin alguna activitat lúdica agenollats a terra. També, veiem alguns estudis pel retrat de Gallardo, esbossat de forma somera en aquesta fulla. Pel que fa al revers, Subirats s’ha centrat en un refugiat anònim, que resta dempeus recolzat en alguna estructura (invisible al dibuix). Porta camisa, armilla i pantalons, té els cabells foscos i porta els braços recolzats al llom. La posició general del seu posat és pensatiu, com capcot. També hi veiem un parell d’esbossos d’unes orelles bastant detallades. Durant la seva estança als camps de refugiats, Subirats retratà en molts cops personatges concrets o anònims, com he vist en aquest dibuix. Amb una bona dosis de realisme, sense concessions, els seus dibuixos representen una descripció de la realitat, a vegades crua i difícil, no solament pel que representen, sinó també pel seu estil, nerviós però precís, alhora que naturalista i revelador de dimensions col·lectives. Guardant les distàncies, Subirats observarà i dibuixarà l’espectable, a cops desolador, que oferia la situació de reclusió en els camps de concentració. Al llarg del temps que Subirats passà reclòs, la seva obra dibuixarà clarament la situació precària que vivien els refugiats: la distribució del menjar, la redacció de cartes, la lluita contra les puces, el pas del temps...tot un conjunt de bocins de la vida i ocupacions que marcaven aquell internament, així com la confrontació permanent dels pensaments i l’estat d’ànim de l’autor al llarg del seu captiveri.

Número de registre:

MHC7201

Categoria:

Art

Nom de l'objecte:

dibuix

Títol/Nom pròpi:

Dibuixos preparatoris dedicats a José Gallardo i a escenes quotidianes del camp.

Data:

1939

Autor:

Tema:

Dimensions
Dimensions: 17,3 x 13,8 cm
Material / Tècnica
paper / Llapis
Inscripcions
Inscripció: MHC7201 (inscrit a la funda de melinex)
Inscripció: 51 (siglat anterior al registre del museu, inscrit a la funda de melinex)
Signatura: Subirats
Procedència

Conjunt de 150 dibuixos realitzats entre 1937 i 1941, obra de Josep Subirats Samora, com a testimoni del seu pas per l’exèrcit republicà durant la guerra civil, el seu internament als camps de refugiats del sud de França i els batallons disciplinaris d’Espanya.

Lloc de procedència

el Barcarès

Conjunt de dibuixos en llapis sobre paper obra de Josep Subirats, on s’hi veuen representades diverses escenes quotidianes de la vida en un Camp de refugiats, entre altres qüestions. Així, per exemple, a l’anvers veiem una sèrie d’esbossos d’una escena on dos refugiats sembla que realitzin alguna activitat lúdica agenollats a terra. També, veiem alguns estudis pel retrat de Gallardo, esbossat de forma somera en aquesta fulla. Pel que fa al revers, Subirats s’ha centrat en un refugiat anònim, que resta dempeus recolzat en alguna estructura (invisible al dibuix). Porta camisa, armilla i pantalons, té els cabells foscos i porta els braços recolzats al llom. La posició general del seu posat és pensatiu, com capcot. També hi veiem un parell d’esbossos d’unes orelles bastant detallades. Durant la seva estança als camps de refugiats, Subirats retratà en molts cops personatges concrets o anònims, com he vist en aquest dibuix. Amb una bona dosis de realisme, sense concessions, els seus dibuixos representen una descripció de la realitat, a vegades crua i difícil, no solament pel que representen, sinó també pel seu estil, nerviós però precís, alhora que naturalista i revelador de dimensions col·lectives. Guardant les distàncies, Subirats observarà i dibuixarà l’espectable, a cops desolador, que oferia la situació de reclusió en els camps de concentració. Al llarg del temps que Subirats passà reclòs, la seva obra dibuixarà clarament la situació precària que vivien els refugiats: la distribució del menjar, la redacció de cartes, la lluita contra les puces, el pas del temps...tot un conjunt de bocins de la vida i ocupacions que marcaven aquell internament, així com la confrontació permanent dels pensaments i l’estat d’ànim de l’autor al llarg del seu captiveri.