Dibuix preparatori de refugiat.

Dibuix preparatori de refugiat.
Conjunt de dibuixos en tinta sobre paper (anvers) i llapis sobre paper (revers) de 17,2 x 13,7 cm, obra de Josep Subirats durant la seva estada al camp de refugiats del Barcarès. A l'anvers, hi podem veure un retrat anònim d’un refugiat, repetit en altres dibuixos de l'artista, d’estil naturalista i obscur, ajagut en una estructura desdibuixada. Porta posat una camisa clara, pantalons i espardenyes. De la cara només podem detectar que portava bigoti i barbeta, cabells curts i possiblement foscos. La fesomia de la mateixa amagada per un traç fosc. Al revers, veiem un conjunt de dibuixos preparatoris pel retrat d’un refugiat, incloent-hi nom i cognoms d'aquest. Podem llegir: “Cienfuegos Bernaldo de Quiros, que fou cap de serveis de la 37 Dº.” Molt probablement, Subirats s’equivocà en inscriure la unitat militar d’on proveïa aquest home, ja que la 37a divisió estava situada al Front d’Extremadura, i és pràcticament impossible que soldats provinents d’aquesta divisió arribessin a la frontera francesa. Ara bé, potser Subirats es referia a la 37 Brigada Mixta, que sí que va travessar la frontera amb la desfeta de Catalunya. Guardant les distàncies, Subirats observarà i dibuixarà l’espectable, a cops desolador, que oferia la situació de reclusió en els camps de concentració. Al llarg del temps que Subirats passà reclòs, la seva obra dibuixarà clarament la situació precària que vivien els refugiats: la distribució del menjar, la redacció de cartes, la lluita contra les puces, el pas del temps... Tot un conjunt de bocins de la vida i ocupacions que marcaven aquell internament, així com la confrontació permanent dels pensaments i l’estat d’ànim de l’autor al llarg del seu captiveri.

Número de registre:

MHC7190

Categoria:

Art

Nom de l'objecte:

dibuix

Títol/Nom pròpi:

Dibuix preparatori de refugiat.

Data:

1939

Autor:

Tema:

Dimensions
Dimensions: 17,2 x 13,7 cm
Material / Tècnica
paper / tinta / Llapis
Inscripcions
Inscripció: MHC7190 (inscrit a la funda de melinex)
Inscripció: 40
Inscripció: CIENFUEGOS BERNALDO DE QUIROS QUE FOU CAP DE SEREVIS DE LA 37 Dº S_BARCARES 39
Inscripció: GALLARDO S_BARCARES 39 (al revers)
Procedència

Conjunt de 150 dibuixos realitzats entre 1937 i 1941, obra de Josep Subirats Samora, com a testimoni del seu pas per l’exèrcit republicà durant la guerra civil, el seu internament als camps de refugiats del sud de França i els batallons disciplinaris d’Espanya.

Lloc de procedència

el Barcarès

Conjunt de dibuixos en tinta sobre paper (anvers) i llapis sobre paper (revers) de 17,2 x 13,7 cm, obra de Josep Subirats durant la seva estada al camp de refugiats del Barcarès. A l'anvers, hi podem veure un retrat anònim d’un refugiat, repetit en altres dibuixos de l'artista, d’estil naturalista i obscur, ajagut en una estructura desdibuixada. Porta posat una camisa clara, pantalons i espardenyes. De la cara només podem detectar que portava bigoti i barbeta, cabells curts i possiblement foscos. La fesomia de la mateixa amagada per un traç fosc. Al revers, veiem un conjunt de dibuixos preparatoris pel retrat d’un refugiat, incloent-hi nom i cognoms d'aquest. Podem llegir: “Cienfuegos Bernaldo de Quiros, que fou cap de serveis de la 37 Dº.” Molt probablement, Subirats s’equivocà en inscriure la unitat militar d’on proveïa aquest home, ja que la 37a divisió estava situada al Front d’Extremadura, i és pràcticament impossible que soldats provinents d’aquesta divisió arribessin a la frontera francesa. Ara bé, potser Subirats es referia a la 37 Brigada Mixta, que sí que va travessar la frontera amb la desfeta de Catalunya. Guardant les distàncies, Subirats observarà i dibuixarà l’espectable, a cops desolador, que oferia la situació de reclusió en els camps de concentració. Al llarg del temps que Subirats passà reclòs, la seva obra dibuixarà clarament la situació precària que vivien els refugiats: la distribució del menjar, la redacció de cartes, la lluita contra les puces, el pas del temps... Tot un conjunt de bocins de la vida i ocupacions que marcaven aquell internament, així com la confrontació permanent dels pensaments i l’estat d’ànim de l’autor al llarg del seu captiveri.