Homes llegint a Lleida.

Homes llegint a Lleida.
Conjunt de dibuixos a llapis, obra de Josep Subirats, realitzades quan estigué destinat al 122 batalló disciplinari de soldats treballadors, destacat a la ciutat de Lleida. A l'anvers, podem veure un parell d'escenes dibuixades. A l'esquerra, veiem un home dempeus amb les mans a la butxaca, al costat d'una estructura que semblaria el tronc d'un arbre. Porta boina, camisa per fora dels pantalons, i du una bossa-motxilla recolzada a l'espatlla dreta. A la dreta de l'anvers, veiem el retrat d'un home ajagut a terra, panxa enlaire, dormint. Té les cames flexionades pels genolls, i el cap recolzat al braç esquerre, que té lleugerament alçat per fer de coixí. Al revers, a l'esquerra, veiem un home ajagut en una banqueta. Per la indumentària que té podria ser un soldat: porta botes, pantalons i casaca. Té la cama dreta recolzada al maluc esquerre, i amb les mans sosté un llibre que llegeix amb interès. A la dreta del revers, veiem un altre dibuix que sembla representar el mateix individu que a l'esquerra del revers estava llegint. Aquest cop, el tenim ajagut però amb les cames estirades endavant i lleugerament flexionades per acabar creuant els peus. Té les mans a les butxaques. L'estil general dels dibuixos realitzat a l'obra és de caràcter simple, amb traços ferms i ràpids, captant l'essència del moment, així com la utilització de les ombres i el blanc i negre per simular una mica de volum. Segons la correspondència que Subirats tenia amb la seva parella, el gener de 1940 va decidir que tornaria a Espanya per poder reunir-se amb ella. Així, va iniciar els tràmits per a poder tornar al país. A principis de març, després d'haver sol·licitat diverses vegades anar en una expedició cap a la frontera, Subirats és conduït en un camió fins a la carbonera de Figueres, lloc escollit pel règim per estudiar i avaluar els peticionaris que volien tornar al país. Des d'aquí, el 15 de març fou destinat a la 3a companyia del camp de concentració de Reus, localitzat a la plaça dels Màrtirs (actual plaça de la llibertat). Iniciava així un periple que el portaria per diversos batallons disciplinaris de tot Catalunya fins a l'abril de 1941, quan se li va permetre tornar a la vida civil. En el cas d'aquest conjunt de dibuixos, hem de contextualitzar-los durant la seva estada a Lleida, integrat dins del 122 batalló disciplinari, pels vols d'abril i maig de 1940 per realitzar tasques de restauració d'edificis religiosos devastats durant a guerra.

Número de registre:

MHC7112

Categoria:

Art

Nom de l'objecte:

dibuix

Títol/Nom pròpi:

Homes llegint a Lleida.

Data:

1940

Autor:

Tema:

Dimensions
Dimensions: 12,5 x 19,5 cm
Material / Tècnica
paper / Llapis / tinta
Inscripcions
Inscripció: MHC7112 (inscrit a la funda de melinex)
Inscripció: 137 (siglat anterior al registre del museu, inscrit a la funda de melinex)
Inscripció: LLEIDA 40 (al revers, inscrit en tinta negra)
Signatura: Subirats (al revers, inscrit en tinta negra)
Inscripció: "Bolimes"? 1 1e 1ª (Inscrit a llapis)
Procedència

Conjunt de 150 dibuixos realitzats entre 1937 i 1941, obra de Josep Subirats Samora, com a testimoni del seu pas per l’exèrcit republicà durant la guerra civil, el seu internament als camps de refugiats del sud de França i els batallons disciplinaris d’Espanya.

Lloc de procedència

Lleida

Conjunt de dibuixos a llapis, obra de Josep Subirats, realitzades quan estigué destinat al 122 batalló disciplinari de soldats treballadors, destacat a la ciutat de Lleida. A l'anvers, podem veure un parell d'escenes dibuixades. A l'esquerra, veiem un home dempeus amb les mans a la butxaca, al costat d'una estructura que semblaria el tronc d'un arbre. Porta boina, camisa per fora dels pantalons, i du una bossa-motxilla recolzada a l'espatlla dreta. A la dreta de l'anvers, veiem el retrat d'un home ajagut a terra, panxa enlaire, dormint. Té les cames flexionades pels genolls, i el cap recolzat al braç esquerre, que té lleugerament alçat per fer de coixí. Al revers, a l'esquerra, veiem un home ajagut en una banqueta. Per la indumentària que té podria ser un soldat: porta botes, pantalons i casaca. Té la cama dreta recolzada al maluc esquerre, i amb les mans sosté un llibre que llegeix amb interès. A la dreta del revers, veiem un altre dibuix que sembla representar el mateix individu que a l'esquerra del revers estava llegint. Aquest cop, el tenim ajagut però amb les cames estirades endavant i lleugerament flexionades per acabar creuant els peus. Té les mans a les butxaques. L'estil general dels dibuixos realitzat a l'obra és de caràcter simple, amb traços ferms i ràpids, captant l'essència del moment, així com la utilització de les ombres i el blanc i negre per simular una mica de volum. Segons la correspondència que Subirats tenia amb la seva parella, el gener de 1940 va decidir que tornaria a Espanya per poder reunir-se amb ella. Així, va iniciar els tràmits per a poder tornar al país. A principis de març, després d'haver sol·licitat diverses vegades anar en una expedició cap a la frontera, Subirats és conduït en un camió fins a la carbonera de Figueres, lloc escollit pel règim per estudiar i avaluar els peticionaris que volien tornar al país. Des d'aquí, el 15 de març fou destinat a la 3a companyia del camp de concentració de Reus, localitzat a la plaça dels Màrtirs (actual plaça de la llibertat). Iniciava així un periple que el portaria per diversos batallons disciplinaris de tot Catalunya fins a l'abril de 1941, quan se li va permetre tornar a la vida civil. En el cas d'aquest conjunt de dibuixos, hem de contextualitzar-los durant la seva estada a Lleida, integrat dins del 122 batalló disciplinari, pels vols d'abril i maig de 1940 per realitzar tasques de restauració d'edificis religiosos devastats durant a guerra.