Home assegut a Saidí.

Home assegut a Saidí.
Conjunt d'aquarel·les de color marró sobre paper de 20 x 26 cm, obra de Josep Subirats durant el seu pas per la localitat aragonesa de Saidí, durant la Guerra Civil espanyola. A l'anvers, podem veure-hi representat un home ajagut a terra. Té l'esquena parcialment recolzada amb algun objecte (per les cervicals), la cama esquerra lleugerament flexionada. El dibuix en si no és pregona en els detalls, pel que es fa difícil establir gaires detalls de la figura de l'home. Ara bé, l'únic que sembla clar és que porta boina o barret, i va vestit amb pantalons que semblen els d'un soldat, per la caiguda que li fan a la part dels bessons. En tot cas, no es pot assegurar. Al revers, tenim una altra aquarel·la de color marró on es representa una figura lleugerament abstracta. A la part superior esquerra podem veure un conjunt de traços amb pinzell que podrien ser la banda dreta del tors d'un individu, amb el braç dret dibuixat flexionant l'avantbraç cap al pit, i estaria prenent alguna cosa amb la mà. Porta una camisa mig oberta per la part del coll. De totes maneres, aquesta interpretació és una conjectura. La pintura se situa entre setembre i desembre de 1937, moment en què Subirats fou cridat a files i incorporat dins les tropes auxiliars de la 27a Divisió Popular de la República, estacionada des de finals de setembre a la localitat de Saidí, al Baix Cinca. Gràcies a la seva formació d'artista, ràpidament se li confià la realització del diari mural (Plomo y Pluma) i del butlletí d'enllaç de la seva divisió, obtenint el grau de "Dibuixant Oficial" d'aquesta. Amb aquesta condició especial, Subirats va aconseguir esquivar durant un temps la primera línia de front.

Número de registre:

MHC7108

Categoria:

Art

Nom de l'objecte:

dibuix

Títol/Nom pròpi:

Home assegut a Saidí.

Data:

1937

Autor:

Tema:

Dimensions
Dimensions: 20 x 26 cm
Material / Tècnica
paper / aquarel·la
Inscripcions
Inscripció: MHC7108 (inscrit a la funda de melinex)
Inscripció: 133 (siglat anterior al registre del museu, inscrit a la funda de melinex)
Inscripció: S.37 ZAIDIN
Procedència

Conjunt de 150 dibuixos realitzats entre 1937 i 1941, obra de Josep Subirats Samora, com a testimoni del seu pas per l’exèrcit republicà durant la guerra civil, el seu internament als camps de refugiats del sud de França i els batallons disciplinaris d’Espanya.

Lloc de procedència

Saidí

Conjunt d'aquarel·les de color marró sobre paper de 20 x 26 cm, obra de Josep Subirats durant el seu pas per la localitat aragonesa de Saidí, durant la Guerra Civil espanyola. A l'anvers, podem veure-hi representat un home ajagut a terra. Té l'esquena parcialment recolzada amb algun objecte (per les cervicals), la cama esquerra lleugerament flexionada. El dibuix en si no és pregona en els detalls, pel que es fa difícil establir gaires detalls de la figura de l'home. Ara bé, l'únic que sembla clar és que porta boina o barret, i va vestit amb pantalons que semblen els d'un soldat, per la caiguda que li fan a la part dels bessons. En tot cas, no es pot assegurar. Al revers, tenim una altra aquarel·la de color marró on es representa una figura lleugerament abstracta. A la part superior esquerra podem veure un conjunt de traços amb pinzell que podrien ser la banda dreta del tors d'un individu, amb el braç dret dibuixat flexionant l'avantbraç cap al pit, i estaria prenent alguna cosa amb la mà. Porta una camisa mig oberta per la part del coll. De totes maneres, aquesta interpretació és una conjectura. La pintura se situa entre setembre i desembre de 1937, moment en què Subirats fou cridat a files i incorporat dins les tropes auxiliars de la 27a Divisió Popular de la República, estacionada des de finals de setembre a la localitat de Saidí, al Baix Cinca. Gràcies a la seva formació d'artista, ràpidament se li confià la realització del diari mural (Plomo y Pluma) i del butlletí d'enllaç de la seva divisió, obtenint el grau de "Dibuixant Oficial" d'aquesta. Amb aquesta condició especial, Subirats va aconseguir esquivar durant un temps la primera línia de front.