Home assegut a Reus.

Home assegut a Reus.
Conjunt de dibuixos en llapis i tinta sobre paper, obra de Josep Subirats durant el seu pas pel camp de concentració de Reus. A l’anvers, podem veure-hi dos dibuixos, un en tinta i l’altre en llapis, on apareixen dos personatges. A la part superior, en tinta negra, veiem un home ajagut en un tamboret o estructura d’alçada similar. Porta botins, pantalons, jaqueta, camisa i sabates. Té els genolls flexionats fent que les cames adoptin un angle recte, i els braços recolzats al damunt dels mateixos. Les mans les té col·locades com si subjectessin el cap, que resta capcot mirant a terra. El tipus de traç utilitzat per Subirats és ràpid i repetitiu, centrat a donar volum al dibuix mitjançant el joc amb el blanc i negre. A la part inferior, podem veure-hi dibuixat en llapis un home ajagut darrere un taulell. Porta una samarreta o camisa llarga, boina i sembla que estigui escrivint alguna cosa en una fulla sobre el taulell, ja que té els avantbraços i les mans recolzades el mateix en una postura com d’escriptura. En aquest cas, Subirats ha realitzat uns traços ràpids però més concrets, sense necessitat pràcticament de repetició de traç. A l’anvers, veiem el dibuix en tinta negra d’un home ajagut en alguna estructura d’un pam i mig d’alçada. Porta boina, botes, pantalons i una peça de roba indeterminada al pit (abric o jaqueta?). Té les cames flexionades creant un angle recte, i els braços recolzats sobre els genolls. El cos el té parcialment repenjat cap endavant, recolzant el seu pes als braços, i sembla que estigui mirant alguna cosa entre els peus, amb la mirada capcota. Segons la correspondència que Subirats tenia amb la seva parella, al gener de 1940 va decidir que tornaria a Espanya per poder reunir-se amb ella. Així, va iniciar els tràmits per a poder tornar al país. A principis de març, després d’haver sol·licitat diverses vegades anar en una expedició cap a la frontera, Subirats és conduït en un camió fins a la Carbonera de Figueres, lloc escollit pel règim per estudiar i avaluar els peticionaris que volien tornar al país. Des d’aquí, el 15 de març fou destinat a la 3a Companyia del camp de concentració de Reus, localitzat a la plaça dels Màrtirs (actual plaça de la llibertat). Iniciava així un periple que el portaria per diversos batallons disciplinaris de tot Catalunya, des de Lleida, Darnius (Empordà), Caldes de Malavella i, finalment, Barcelona, a l’octubre d’aquell mateix any. No serà fins a pràcticament l’abril de 1941 que Subirats rebria la carta de llibertat que li permetria reincorporar-se a la vida civil.

Número de registre:

MHC7122

Categoria:

Art

Nom de l'objecte:

dibuix

Títol/Nom pròpi:

Home assegut a Reus.

Data:

1940

Autor:

Tema:

Dimensions
Dimensions: 13 x 18,7 cm
Material / Tècnica
paper / tinta / Llapis
Inscripcions
Inscripció: MHC7122 (inscrit a la funda de melinex)
Inscripció: 147 (siglat anterior al registre del museu, inscrit a la funda de melinex)
Inscripció: S. 40 Reus (a l'anvers)
Procedència

Conjunt de 150 dibuixos realitzats entre 1937 i 1941, obra de Josep Subirats Samora, com a testimoni del seu pas per l’exèrcit republicà durant la guerra civil, el seu internament als camps de refugiats del sud de França i els batallons disciplinaris d’Espanya.

Lloc de procedència

Reus

Conjunt de dibuixos en llapis i tinta sobre paper, obra de Josep Subirats durant el seu pas pel camp de concentració de Reus. A l’anvers, podem veure-hi dos dibuixos, un en tinta i l’altre en llapis, on apareixen dos personatges. A la part superior, en tinta negra, veiem un home ajagut en un tamboret o estructura d’alçada similar. Porta botins, pantalons, jaqueta, camisa i sabates. Té els genolls flexionats fent que les cames adoptin un angle recte, i els braços recolzats al damunt dels mateixos. Les mans les té col·locades com si subjectessin el cap, que resta capcot mirant a terra. El tipus de traç utilitzat per Subirats és ràpid i repetitiu, centrat a donar volum al dibuix mitjançant el joc amb el blanc i negre. A la part inferior, podem veure-hi dibuixat en llapis un home ajagut darrere un taulell. Porta una samarreta o camisa llarga, boina i sembla que estigui escrivint alguna cosa en una fulla sobre el taulell, ja que té els avantbraços i les mans recolzades el mateix en una postura com d’escriptura. En aquest cas, Subirats ha realitzat uns traços ràpids però més concrets, sense necessitat pràcticament de repetició de traç. A l’anvers, veiem el dibuix en tinta negra d’un home ajagut en alguna estructura d’un pam i mig d’alçada. Porta boina, botes, pantalons i una peça de roba indeterminada al pit (abric o jaqueta?). Té les cames flexionades creant un angle recte, i els braços recolzats sobre els genolls. El cos el té parcialment repenjat cap endavant, recolzant el seu pes als braços, i sembla que estigui mirant alguna cosa entre els peus, amb la mirada capcota. Segons la correspondència que Subirats tenia amb la seva parella, al gener de 1940 va decidir que tornaria a Espanya per poder reunir-se amb ella. Així, va iniciar els tràmits per a poder tornar al país. A principis de març, després d’haver sol·licitat diverses vegades anar en una expedició cap a la frontera, Subirats és conduït en un camió fins a la Carbonera de Figueres, lloc escollit pel règim per estudiar i avaluar els peticionaris que volien tornar al país. Des d’aquí, el 15 de març fou destinat a la 3a Companyia del camp de concentració de Reus, localitzat a la plaça dels Màrtirs (actual plaça de la llibertat). Iniciava així un periple que el portaria per diversos batallons disciplinaris de tot Catalunya, des de Lleida, Darnius (Empordà), Caldes de Malavella i, finalment, Barcelona, a l’octubre d’aquell mateix any. No serà fins a pràcticament l’abril de 1941 que Subirats rebria la carta de llibertat que li permetria reincorporar-se a la vida civil.