Acord estratègic del MHcat. 2012

Acord estratègic del MHcat. 2012

Divendres 25 de maig, el Departament de Cultura ha signat amb el Museu d’Arqueologia de Catalunya (MAC), el Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica (mNACTEC) i el Museu d’Història de Catalunya, els tres museus de titularitat única de la Generalitat d’àmbit nacional, els acords estratègics per als seu finançament durant aquest any 2012.

L’acte, que ha tingut lloc al Palau Marc de Barcelona, ha estat presidit pel conseller de Cultura, Ferran Mascarell, i també hi ha assistit el director general del Patrimoni Cultural, Joan Pluma, així com els directors dels tres museus signants: Xavier Llovera ( MAC) , Eusebi Casanellas (mNACTEC) i Agustí Alcoberrro (MHC), a més de diversos membres de la Junta de Museus de Catalunya i els directors dels grans museus catalans.

Aquest acord és el primer pas d’una nova manera de treballar amb els principals museus d’àmbit i vocació nacional del país (MNAC, MAC, mNACTEC, MACBA i MHC), la resta de museus de titularitat de la Generalitat de Catalunya o gestionats per ella (Museu d’Art de Girona i MNA -Tarragona), i les principals institucions nacionals de suport als museus, com el Centre de Restauració de Bens Mobles de Catalunya.

Una de les principals novetats del Pla de Museus és l’establiment d’indicadors i estratègies compartides entre els diferents museus, així com avaluacions periòdiques de la seva gestió per tal d’aprofundir en la transparència de la seva gestió. Per això, s’establiran acords estratègics o contractes programa segons la tipologia dels museus. El conseller de Cultura va explicar que l’acord signat amb el MAC, el mNACTEC i el MHCat suposa precisament un primer pas que s’anirà ampliant en el futur. Aquests acords de finançament signats per aquest any fixen els objectius estratègics d’aquests tres museus i defineixen el full de ruta que ha de guiar la seva activitat, alhora que suposen una exigència de transparència en la gestió de comptes i la necessitat d’introduir instruments que impulsin models de gestió més eficients.

Aquests acords es plantegen com una experiència pilot, que serà la base de l’elaboració del següent acord de finançament d’aquests museus, previst per al període 2013-2015 , així com dels futurs contractes programa que, per aquest mateix període, s’acordin amb la resta de museus nacionals o d’àmbit nacional gestionats amb la participació de la Generalitat.

El Museu d’Història de Catalunya, com va destacar el seu director, Agustí Alcoberro, en l’acte de signatura dels acords, gestiona una col·lecció de 14.700 objectes, i l’any 2011 va aconseguir una xifra de més de 250.000 visitants. A més, per encàrrec del Departament de Cultura, el museu gestiona directament 11 monuments de la Generalitat i lidera la Xarxa de Museus d’Història i Monuments de Catalunya

Per a Alcoberro, la signatura de l’acord estratègic suposa l’obertura de nous reptes i una aposta decidida per la transparència, alhora que assenyala un nou pas en la línia de la creació del nou Museu Nacional d’Història de Catalunya, previst en el document “Bases per al Nou Pla de Museus” presentat recentment pel conseller Ferran Mascarell.

Acord estratègic d’actuació entre el Departament de Cultura i el Museu d’Història de Catalunya per a l’any 2012

Dossier de premsa de la signatura dels acords de finançament 2012

Tall de veu de conseller de Cultura, Ferran Mascarell

Més informació

  Baixar
Imprimir



Pujar