Visita la instal·lació d'art sonor INSIGHT a l'exposició 'Flames a la frontera'

INSIGHT

The Bell of Artillery Echoes / Campana dels ressons de l’artilleria /

The Bell of War Soundscape Campana del paisatge sonor de la guerra /

2018

Instal·lació d’art sonor: Joshua Cesa

Gravació de pistes de so: Alessio Sorato i Lorena Cantarut

Coordinació: Chiara Isadora Antico

La instal·lació consisteix en una reinterpretació auditiva de fets recollits als llibres i diaris escrits per testimonis de la Primera Guerra Mundial. Està inspirada en la crònica El tabac, de Frederic Pujulà, apareguda a El Poble Català el 6 de desembre de 1914. Compilada a la seva antologia de textos de guerra De la trinxera estant (1918), la crònica de Pujulà va ser analitzada i interpretada per Francesc Montero al volum From the Front. Zibaldone della Grande Guerra, editat per Tancredi Artico (2017).

Concretament, l’obra aspira a acostar al públic l’esfera sensorial de la guerra, en què la vista es revela com una percepció enganyosa i l’oïda com una via de salvació atàvica. Per mitjà d’una anàlisi en profunditat de la dimensió sensorial que es descriu a les memòries de la Primera Guerra Mundial, l’artista, juntament amb l’investigador Tancredi Artico, va identificar una «inversió» del que normalment representen l’esfera visual i l’esfera sonora en la vida civil. De fet, va ser a partir de la polaritat entre la vista enganyosa i l’oïda redemptora que es va concebre l’obra d’art sensorial. En una etapa posterior del procés de creació, se’n va confiar la realització als artistes sonors, que van traduir la memòria sensorial a sons de debò. 

Instal·lació a la Piazza della Vittoria, Gorizia, Itàlia

La versió pilot de la instal·lació sonora es va col·locar a l’interior de la Galleria Bombi, un llarg túnel per a vianants que travessa la ciutat de Gorizia, passant per sota del castell, i que connecta la ciutat italiana amb l’altiplà del Kras eslovè. La instal·lació es va presentar com un camí auditiu i visual que envoltava el visitant, articulat en set «estacions sensorials», set «campanes auditives» suspeses en l’aire. Les campanes, que se succeïen tot al llarg de la galeria, suggerien un sender per a vianants.

Les diferents campanes que formen la instal·lació Insight han viatjat arreu del món. Aquesta obra d’art, amb un ric i profund valor humà universal, s’ha exposat a Itàlia i a Eslovènia, així com al Museu Nacional i Memorial de la Primera Guerra Mundial de Kansas City (EUA), a la Galeria Nacional d’Art de Windhoek (Namíbia) i al Museu del Fort de Mosede (Dinamarca).

Instal·lació al Museu Nacional i Memorial de la Primera Guerra Mundial de Kansas City (EUA)

Instal·lació a la Galeria Nacional d’Art de Windhoek (Namíbia) 

INSIGHT s'incorporarà a la col·lecció del Museu d'Història de Catalunya

Avui, The Bell of Artillery Echoes i The Bell of War Soundscapes han trobat una llar estable al Museu d’Història de Catalunya, el lloc més adequat per acollir-les permanentment, perquè aquestes «estacions auditives» es van inspirar en gran manera en l’important testimoni literari de Frederic Pujulà (analitzat i interpretat per Francesc Montero, de la Universitat de Girona), un dels escassos testimonis catalans de la Gran Guerra des del front. En la seva narració de guerra El tabac, Pujulà és un dels únics autors que s’adona conscientment de la importància del poder salvador de l’oïda.

The Bell of Artillery Echoes s’inspira en un fragment de l’obra en què Pujulà, mentre espera ordres des d’una cova a primera línia juntament amb els seus companys soldats, sent ben a la vora l’ofensiva: el so dels canons li arriba amplificat a les orelles tremoloses, barrejat amb les vibracions del seu propi cos espantat, i evoca la seva por de morir.

The Bell of War Soundscapes, en canvi, es refereix al fragment en què Pujulà comprèn la importància que té en la guerra saber interpretar el paisatge sonor per a la pròpia salvació: «I aquest moment no fou el de les càrregues a la baioneta amb tots els gestos innobles que les caracteritzen, ni el de les fusellades continuades dies i setmanes sense interrupció, ni el dels bombardeigs interminables amb el martelleig opac dels obusos sobre les estives de cadàvers, ni el de les soledats en la fosca infinita de les nits d’hivern, ni el dels planys de dolor ni els crits de ràbia i els plors d’enyorança i les histèriques riallades de commocions nervioses».

La instal·lació es pot visitar del 28 d'agost al 18 de novembre al final de l'exposició Flames  ala frontera. Catalunya i la Gran Guerra.

INSIGHT info CAT/ESP/ENG/FR
pdf: 127.305 Kb

> Visita Flames a la frontera. Catalunya i la Gran Guerra per saber-ne més sobre l'experiència dels soldats catalans que van participar en la Gran Guerra o sobre com va impactar i es va viure la guerra a Catalunya.